Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@10:30:40 GMT

هدف اصلی نورالینک از کامپیوتر بازی میمونش چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۴۶۳۹۰

هدف اصلی نورالینک از کامپیوتر بازی میمونش چیست؟

از سال ۲۰۱۹ شرکت فناوری عصبی "نورالینک"(Neuralink) در حال ساخت فناوری برای کنترل فعالیت مغز انسان است.

به گزارش ایسنا، این شرکت که متعلق به ایلان ماسک است آزمایشاتش را بر روی جوندگان آغاز کرد و موفق به ساخت اتصالی از طریق پوست برای پردازش سیگنال‌های عصبی شد. این اتصال دارای سیم و مدارهای کم مصرف مجتمع با کاربرد خاص بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۲۰۲۰، نورالینک کارش را ارتقا داد و نوع بی‌سیم این دستگاه را ساخت که قادر بود در لحظه جریانی در ۱۰۲۴ دریچه پتانسیل عمل ایجاد کند و یا بر روی فعالیت نورون‌ها اثر بگذارد. محققان این توانایی جدید ارتباطی را با ثبت سیگنال‌های حسی خوک‌ها در حالی که در محیط می‌گشتند به نمایش گذاشتند. در این مورد محققان الکترودها را در بخشی از مغز خوک که سیگنال‌های پوزه را پردازش می‌کند قرار دادند و در حالی که خوک‌ها آزادانه در محیط زندگی خود می‌چرخیدند محققان پاسخ‌های عصبی به نشانه‌های حسی را ارزیابی کردند.

در حالی که این آزمایش روی خوک‌ها به طرز چشم‌گیری عملکرد نورون‌های حسی را نشان داد، محققان فهمیده‌اند که برای استفاده این الکترودها در انسان باید این فرایند را روی حیوانی با توپولوژی عصبی مشابه انسان امتحان کرد یعنی پریمات‌ها.

هدفی که این شرکت هنوز به آن نرسیده ساخت یک رابط مغز و دستگاه برای استفاده از دست‌ها و بازوها است. این نوع رابط برای افراد دچار اختلالات عصبی مناسب خواهد بود تا بتوانند راحت‌تر در محیط حرکت کنند.

اخیرا از میمون ماکاک برای مطالعه‌ی فعالیت‌های عصبی استفاده شده است. دو اتصال به نام اتصال N۱ در قشر حرکتی میمون برقرار شده است. یکی در قسمت چپ و دیگری در قسمت راست. این دو قشر با کمک هم نشانه‌های بصری و حسی را پردازش می‌کنند. این فناوری از این نقاط برای پیش‌بینی حرکات مورد نظر سوژه استفاده می‌کند.

نورالینک به تازگی فیلمی از یک میمون ماکاک منتشر کرد که با استفاده از فناوری آن‌ها بازی ویدیویی "پونگ" را انجام می‌دهد. ماسک پیش از این در مورد انجام آزمایش بر روی پریمات‌ها صحبت کرده بود اما این اولین باری است که آن را به نمایش می‌گذارد.

نورالینک می‌گوید: این میمون که نامش "پاگر"(Pager) است شش هفته قبل یک تراشه درون مغزش قرار داده شده و به او یک دسته‌ی بازی داده شد تا نشانگری را به سمت مربع‌های رنگی حرکت دهد. وقتی او توانست با موفقیت این کار را انجام دهد یک نوشیدنی موز به او به عنوان پاداش دادند.

در حالی که او با دسته‌ی بازی کار می‌کرد، تراشه‌ها فعالیت مغز این میمون را به یک رایانه منتقل می‌کردند تا مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود در هنگام حرکت دادن دستانش چه اتفاقی در مغزش رخ می‌دهد. سپس دسته‌ی بازی از دستگاه جدا شد اما میمون همچنان کنترل کردن بازی را به وسیله‌ی مغزش و تراشه‌های نورالینک ادامه‌ داد.

از لحاظ تئوری، این فناوری می‌تواند به انسان‌ها در کنترل اندام مصنوعی بوسیله‌ی تراشه‌های نورالینک کمک کند. ماسک در توییتی در روز پنجشنبه اعلام کرد که این فناوری به افراد فلج کمک می‌کند تا از تلفن هوشمند استفاده کنند.

اندروجکسون(Andrew Jackson) متخصص علوم اعصاب که استاد دانشگاه نیوکاسل است به بیزینس اینسایدر گفت: انجام بازی کامپیوتری به وسیله‌ی مغز توسط پریمات‌ها موضوع جدیدی نیست و کار مشابهی در سال ۲۰۰۲ انجام شده است اما این آزمایش خوبی برای این فناوری بود. اگر شما یک تلسکوپ اختراع کنید منطقی است که اول آن را به سمت جایی می‌گیرید که می‌دانید در آن جا با چه چیزی روبه‌رو خواهید شد. من مطمئنم این فناوری در کشف‌های علمی آینده نقش خواهد داشت مخصوصا اگر استفاده از آن به طور گسترده برای دانشمندان ممکن شود. همچنین این فناوری به بهبود کارایی فناوری‌های ارتباط عصبی برای افراد دارای معلولیت کمک خواهد کرد.

او افزود، قرار دادن این دستگاه در مغز پاگر بدون هیچ سیمی پیشرفت قابل‌توجهی بود. این موضوع که هیچ سیمی بر روی پوست قرار نمی‌گیرد به فراهم کردن ایمنی بیشتر برای انسان‌ها کمک می‌کند زیرا وجود سیم‌ها می‌توانند باعث ایجاد عفونت شوند. و همچنین برای راحتی حیواناتی که تحت آزمایش نورالینک قرار می‌گیرند نیز مناسب تر است.

اکنون دانشمندان به دنبال یک ساخت یک دستگاه رمزگشا هستند که حرکاتی که فرد تنها قصد انجام آن را دارد بلافاصله به یک نشانگر رایانه‌ای منتقل کند. حسگرهایی که در این فرایند حضور دارند پاسخ نورون‌ها به حرکات سوژه را منعکس می‌کنند، با این حال افراد دارای معلولیت در مواردی نمی‌توانند هیچ بخشی از بدن را حرکت دهند و محققان به دنبال توسعه‌ی این فناوری هستند تا بتواند فعالیت نورون‌ها را در حالتی که فرد تنها قصد انجام حرکتی را دارد تشخیص و انتقال دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نورالینک میمون ایلان ماسک نورون ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۶۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»

در راستای برنامه «آزمایش‌های فناوری نانو برای همه» مسابقه ای با عنوان « سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو» برگزار می شود که علاقه مندان می توانند در این مسابقه شرکت کنند.

به گزارش ایسنا، کارشناسان شبکه آزمایشگاهی توانا و دبیران دانش‌آموخته‌ رشته‌های مرتبط با علوم و فناوری نانو مانند زیست، شیمی و فیزیک می‌توانند با انجام آزمایش «سنتز سبز نانوذرات به کمک عصاره لیمو» در بیست و دومین مسابقه ماهر شرکت کرده و برنده گرنت آموزشی به ارزش 10 میلیون ریال شوند.

این مسابقه در راستای برنامه «آزمایش‌های فناوری نانو برای همه» طراحی شده است. علاقمندان تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه فرصت دارند فیلم آموزشی بر مبنای محتوای آزمایش مورد نظر بسازند و به شماره ۰۹۲۱۹۵۶۳۷۳۱ در پیام‌رسان شاد ارسال نمایند.

فیلم آموزشی با فرمت MP4 که حداقل و حداکثر زمان آن به ترتیب ۴ و ۸ دقیقه  تهیه شود. داوران پس از بررسی آثار دریافت شده براساس موارد زیر به آن‌ها امتیاز داده و فیلمی که بیش‌ترین امتیاز را کسب کند به عنوان فیلم برنده انتخاب می‌شود.

انجام آزمایش:
بیان تئوری
بیان مراحل آزمایش
انجام کامل مراحل آزمایش و نمایش آن
نشان‌دادن و بیان نتیجه
پاسخ به سوالات انتهای دستور کار

خلاقیت:
بیان جذاب تئوری و ساده‌سازی آن برای دانش‌آموزان
استفاده از مدل آموزشی و یا فیلم و تصویر مرتبط با آزمایش

صوت و تصویر:
کیفیت صدا و تصویر
استفاده از افکت و جذابیت بصری

سایر نکات:
معرفی کامل خود و مرکز و آزمایش مورد نظر
رعایت بازه مناسب
درج لوگو باشگاه و مرکز در فیلم

آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی می‌توانند با استفاده از حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مواد مورد نیاز را تهیه و با انجام آزمایش در مسابقه شرکت کنند. برای اطلاع از نحوه برخورداری از این حمایت اینجا کلیک کنید.

بنابر اعلام ستاد نانو، به تمامی شرکت‌کنندگان در این مسابقه گواهی شرکت در مسابقه اعطا می‌شود و فیلم آموزشی برگزیده در سایت باشگاه نانو در صفحه «مسابقه ماهر» قرار می‌گیرد.

شرکت در مسابقه ماهر موجب کسب امتیاز ویژه در ارزیابی آزمایشگاه‌های عضو شبکه توانا می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سلین دیون در مورد بیماری عصبی نادر خود می‌گوید / از لحاظ اخلاقی زندگی کردن روز به روز سخت‌تر می‌شود!
  • رفع خستگی چشم با شستشوی یک دقیقه چشم
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارد
  • کاربردهای خلاقانه برای لپتاپ‌ها و کامپیوتر‌های قدیمی
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارند
  • معرفی نیروی مستعد جویای کار به شرکت‌های حاضر در نمایشگاه ایران‌هلث‌
  • فناوری‌های وارسی پروازی در فرودگاه گرگان انجام شد
  • چرا بارورسازی ابرها بحث برانگیز است و چگونه انجام می‌شود؟
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • نانوحباب‌های مغناطیسی در کامپیوتر‌ها قابل استفاده می‌شوند